The Big Smoke

Hur kommer det sig att London är så sjukt dyrt? Visst är punden dyr nu jämfört med våran krona men ändå... Oskar och co betalar sammanlagt (de är 6 st) 27 000 kr/mån för sin lägenhet och den är inte så värst stor, t.ex. så delar 3 grabbar på samma rum. Kan inte lukta gott där inne...
 Visserligen ligger lägenheten i zon 1 så det är ju väldans centralt. Då tänkte ja, men då måste dom tjäna grymt mycket där, men icke sa nicke. T.ex. ett butiksjobb i London ger oftast mindre än i Sverige! Hur går de runt? Jag vet iaf en som inte gör det...

I Barcelona däremot så kommer vi bo fyra personer i en hyffsad fin lägenhet, alla får var sitt rum, ligger i zon 1 (dvs centralt), vi kommer ha gångavstånd till väldigt många aktraktiva ställen i Barca, terass etc. Och vi betalar ca 2500 kronor var. Vi ska ju försöka hitta en femte person då vi får ner priset i månaden med några 100 lappar.

Aja det jag vill komma fram till är, vad är det med London som lockar så? När det är så ruskigt dyrt (och regnigt)? Jag har aldrig varit där så jag är väldigt nyfiken. Finns det många heta klubbar? Bra stämning? Vacker stad? Schysst folk? Grymma affärer? Aja i vilket fall som helst så tvivlar jag inte på att det är grym stad.

Men varför drar inte fler till New York? Eller ja säkert många som drar dit med men det är bara för att majoriteten av mina vänner och bekanta åker till London. Har hört att det är ungefär samma prisklass som London och nu det senaste när dollar har varit så låg så har ju USA varit förhållandevis billigt jämfört med Sverige. Jag är iaf mycket mer sugen på The Big Apple än The Big Smoke...

Hur som helst så tror jag att jag kommer trivas mycket bra i Barcelona.

Adios amigos

Kommentarer
Postat av: Anni

Grymt kul att allt är fixat lina fina! Största hållhaken London vs New York är nog detta med visum, tillgänglighet och avstånd.. Ett arbetsvisum i USA är få förunnat, och London det är ju nästan hemma! Men jag håller med dig, The Big Apple måste upplevas på riktigt någon gång..

2007-12-22 @ 00:24:10
Postat av: evelina

anni: sååå sant sååå sant!Där sa du faktiskt ngt..
Men au pair ffs? Varför är det inte fler som åker dit som det? För då är det ju lättare med visum etc.

2007-12-22 @ 09:41:23
URL: http://noirblanc.blogg.se
Postat av: e.

anni: jag glömde. Förstår vfr du skrev du riktigt. Du har ju bara upplevt The Big Apple på flygplatsen;)

2007-12-22 @ 09:43:03
URL: http://noirblanc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0